Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Kocaeli’ye yaptığı ziyaret kapsamında ilk olarak İl Koordinasyon Toplantısına katıldı. Toplantıda, Kocaeli’nin ulaşım ve altyapı durumu, yapılması planlanan yatırımlar ve ulaşım altyapısının güçlendirilmesi için atılacak adımlar masaya yatırıldı. Hem şehir içindeki trafik yükünü azaltmak hem de şehirlerarası bağlantıları daha hızlı ve güvenli hale getirmek amacıyla yapılan istişarelerin ardından toplantı sona erdi.
Toplantıya, Vali İlhami Aktaş, Kocaeli Milletvekilleri Sadettin Hülagü, Veysal Tipioğlu, Mehmet Akif Yılmaz ve Cemil Yaman, Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Tahir Büyükakın, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürü Dr. Yalçın Eyigün, Gebze Kaymakamı Mehmet Ali Özyiğit, Gebze Belediye Başkanı Zinnur Büyükgöz, Bakanlığa bağlı bölge müdürleri ve ilgili kamu kurumlarının temsilcileri katıldı.
Bakan Uraloğlu toplantının ardından, Vali İlhami Aktaş ve protokol üyeleriyle birlikte Gebze-Darıca Metro hattının test sürüşüne geçti. İlk olarak metro kontrol merkezi ve depo sahasında incelemelerde bulunan Bakan Uraloğlu, yetkililerden bilgi aldı ve basına açıklamalarda bulundu.
YERLİ TRENLER DAHA DA HIZLANIYOR
Bakan Uraloğlu, “Zaten 160 km hıza sahip yerli ve milli elektrikli tren setlerimizi üretmiştik ve 3 setimiz şu an Adapazarı-Gebze arasında yolcu taşımacılığı yapıyor. Şimdi 225 km hıza sahip olanlarını üretmeye başlayacağız” dedi.
Bakan Uraloğlu’nun açıklaması şöyle:
Yapım çalışmalarına devam ettiğimiz Gebze OSB-Darıca Sahil Raylı Sistem Hattımızda kullanılacak araçlarımızın hattımızla olan entegrasyon test çalışmalarını yerinde incelemek üzere bir araya geldik.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak özellikle metropol şehirlerde yaşayan vatandaşlarımızın trafik sorununun çözümü için çok önemli kent içi raylı sistem projelerini hayata geçirdik.
Türkiye genelinde tamamlayarak vatandaşımızın hizmetine sunduğumuz kent içi raylı sistem hattı uzunluğu 434 kilometredir.
DÖRT AYRI KENTTE ÇALIŞMALAR SÜRÜYOR
Şu anda Gebze OSB-Darıca Sahil Hattı da dahil Kocaeli, İstanbul ve Bursa’da 73.4 km kentiçi raylı sistem hattının yapımını da sürdürüyoruz.
2’si Ankara’da olmak üzere Sakarya ve Trabzon’da toplam 67 km uzunluğunda olan 4 ayrı kent içi raylı sistem hattının projelerinin hazırlanmasına da devam ediyoruz.
Yine, İstanbul, Ankara, Samsun ve Konya olmak üzere 4 ilimizde 126,7 km yeni hattın yapımını da planlıyoruz.
Yapımı devam eden ve planladığımız projelerimizi de hayata geçirdiğimizde bakanlık olarak bugüne kadar ülkemiz genelinde inşa ettiğimiz 434 km kent içi raylı sistem uzunluğunu 634.1 km’ye çıkarmış olacağız.
Yani Gebze’den çıktığınızda Sinop’a, Antalya’ya ya da sınırlarımızı aşarak Sofya’ya ulaşacak kadar bir uzunluktan bahsediyoruz.
Bizleri bir araya getiren Gebze Organize Sanayi Bölgesi-Darıca Sahil Hattı projemiz Kocaeli’de hayata geçirdiğimiz 3 önemli kent içi raylı sistem projesinden biridir.
Hatırlayacağınız üzere geçen yıl 3,1 kilometre uzunluğunda olan Kocaeli Şehir Hastanesi Tramvay Hattımızı hizmete açmıştık.
Söz konusu hattımızın yapım çalışmalarını bir buçuk yıldan kısa bir sürede tamamlayarak hızlıca halkımızın hizmetine sunmuştuk.
KOCAELİ ŞEHİR HASTANESİ’NE ULAŞIM SÜRESİ 15 DAKİKAYA DÜŞTÜ
Hattımız sayesinde Kocaeli Şehir Hastanesi’ne ulaşım süresi 15 dakikaya düştü.
Diğer bir kentiçi ulaşım projemiz olan Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Kuzey HRS Hattı 1. etabı için de 27 Haziran 2024 tarihinde yükleniciye yer teslimini gerçekleştirdik.
Bu ilk etabı, Kocaeli’nin stratejik ulaşım ağında önemli bir yer tutacak şekilde planladık.
Hat, Tüpraş Petkim’den başlayarak Derince ilçesi üzerinden geçecek ve ardından Millet Bahçesi ve Seka Park’ı kat ederek kent merkezine ulaşacak.
Kent merkezine ulaştıktan sonra da Kocaeli Otogarı’na uğrayarak İzmit Doğu İstasyonu’nda sonlanacak.
Şu anda güzergâh üzerinde İstasyon, Şaft ve Depo Sahası yerleşimleri incelemeleri ile mevcut ve planlanan altyapı tesisleri ve sanat yapıları ile etkileşim araştırmaları ve altyapı deplase işleri devam ediyor.
PROJE ONAY SÜREÇLERİ SÜRÜYOR
Yine güzergah boyunca inşaat çalışmaları dolayısı ile kapatılacak alanların trafik sirkülasyon onayları ile altyapı proje onay süreçleri de sürüyor.
Diğer yandan ana hat tünel kazılarını yapacak olan TBM’lerin parça ve ekipmanlarını sahaya getirdik ve montaj çalışmalarına başladık.
Projenin ikinci etabında da Kuzey Hafif Raylı Sistem Hattı’nın kapsamını genişletmeyi ve Kocaeli’nin daha geniş bölgelerine hizmet vermesini hedefliyoruz.
İkinci etabı, bir uçtan Körfez ilçesi Atalar mevkiine diğer uçtan ise Kocaeli Fuar Merkezi ve Cengiz Topel Havalimanı’na erişimi sağlayacak şekilde planladık.
GÜNDE 330 BİN YOLCUYA HİZMET VERİLECEK
Şu an yapım çalışmalarına süratle devam ettiğimiz 15,4 kilometre uzunluğundaki Gebze OSB -Darıca Sahil Hattımızı çift hat olarak inşa ediyoruz.
Tasarım hızı 90 kilometre olan hattımız 11 istasyonuyla günde 330 bin yolcuya hizmet verebilecek.
Gebze Organize Sanayi Bölgesi ile Darıca Sahili arasındaki yerleşimin yoğun olduğu bölgeleri metro konforunda birbirine bağlayacak.
Gar İstasyonu ile Marmaray Hattı’na, Adliye istasyonunda da; ileride yapılacak bir metro hattı ile Sabiha Gökçen Havalimanına erişim mümkün olacak.
Ayrıca OSB İstasyonu’nun yaklaşık 1 km kuzeyinde, yaklaşık 113 bin m2 alan üzerinde 17 set kapasiteli depo ve bakım alanı da inşa ediyoruz.
İnşallah hattımızdaki tüm çalışmaları 2026 yılının ikinci yarısında tamamlayacak ve hizmete açacağız.
2 MİLYAR 734 MİLYON EURO’YU AŞAN EKONOMİK KAZANÇ
Hattın tamamlanmasıyla karayolu işletme ve bakım kazancı, hava kirliliği gibi dışsal faydalar ve zaman kazancı gibi etkenlerle 25 yıllık projeksiyonda ekonomik kazancı yaklaşık 2 milyar 734 milyon Euro üstünde olacaktır.
Bu kazancı düşündüğümüzde bu projenin Kocaeli ve ülkemiz adına ne kadar önemli bir proje olduğu da ortaya çıkıyor.
Şu anda projemizde genel ilerleme oranı yüzde 86.
Toplamda 78.922 metre olan ray miktarımızın 42 bin 14 metresinin montajını tamamladık.
Darıca Sahil Portal – Darıca Cumhuriyet Meydanı İstasyonu arası Hat-2’de, Stadyum – Akse Sapağı İstasyonları arası Hat-1 ve Hat-2’de ve Mutlukent – Şaft-6 arası Hat-1 ve Hat-2’de toplam 2.654 metre hat işlerine de en kısa sürede başlıyoruz.
Burada kullanılacak 28 adet aracımızın ihalesini 2020 yılında gerçekleştirmiştik.
Trenlerimizi yüzde 60 yerlilik şartıyla tam sürücüsüz olarak modern teknolojiye uygun olarak tasarladık ve 28 aracımızın tamamını da teslim aldık.
Hatta bu araçlarımız yüzde 60’ında üzerinde boji, yolcu bilgilendirme, anons, sinyalizasyon, aydınlatma, klima üniteleri, güvenlik kamera sistemleri gibi pek çok bileşeniyle yüzde 63 yerlilik oranı ile üretildi.
Söz konusu hattımız tamamlandığında araçlarımız 80 kilometre servis hızı, bin 150 yolcu kapasitesi ve 88 metre uzunluğu ile sürücüsüz olarak hizmet verecek.
ENTEGRASYON TEST ÇALIŞMALARI BAŞLADI
Yine metro inşaatı kapsamındaki yürüyen merdiven, asansör, fanlar, havalandırma, yangın önleme gibi sistemlerimizde de yerlilik oranımız %80’in üzerindedir…
Ve şimdi bu araçlarımızın inşa ettiğimiz hattımızla entegrasyon test çalışmalarını başlatmış bulunuyoruz.
Burada çok önemli bir hususa daha değinmek istiyorum.
TAMAMEN YERLİ ÜRETİM İLK METRO HATTI
Gebze OSB-Darıca metro hattımız, inşasını yapan yüklenicisinden hat üzerinde çalışacak araçlarına ve sinyalizasyon sistemine kadar tamamen milli şirketlerimiz eliyle; her şeyi ile Türk teknik ve mühendisliğinin ürünü olarak inşa edilen ilk metro hattımız.
Bu özelliğiyle Türkiye Yüzyılı’nda metro hattı inşaatlarında artık yeni bir dönem başladığının en güzel kanıtı.
Artık metro hatlarımızın yapım aşamasından, elektrifikasyon ve sinyalizasyon aşamasına kadar üstünde çalışacak araçlarıyla birlikte her şeyimiz milli ve yerli olacak.
Sizlerle bir müjde daha paylaşmak istiyorum;
Yarın Sakarya’daki TÜRASAŞ tesislerimizde 225 km hıza sahip ilk yerli ve milli elektrikli hızlı tren setimizin gövde kaynak törenini gerçekleştirerek üretimine başlayacağız.
225 KM HIZA SAHİP YERLİ TREN ÜRETÜLECEK
Zaten 160 km hıza sahip yerli ve milli elektrikli tren setlerimizi üretmiştik ve 3 setimiz şu an Adapazarı-Gebze arasında yolcu taşımacılığı yapıyor. Şimdi 225 km hıza sahip olanlarını üretmeye başlayacağız.
Yine örneğin Gayrettepe-İstanbul Havalimanı Metro Hattı’nda kullandığımız yerli ve milli elektrifikasyon ve sinyalizasyon sistemlerimiz….
Bunlar çok ama çok kıymetli kazanımlar…
Bildiğiniz üzere ne kadar çok yerli üretim o kadar çok bağımsız ve güçlü bir ülke anlamı taşımaktadır.
Hiç şüpheniz olmasın Türkiye’nin gelecek vizyonunu; teknolojiyi yakından takip ederek ve daima entegrasyonu merkeze koyarak şekillendireceğiz.
More Stories
On binlerce esnaf kepenk indirdi
Muğla’da Sahte İçki Operasyonu: 121 Litre Ele Geçirildi, 11 Gözaltı
Nissan Honda ile görüşmeleri sonlandırdığını açıkladı: Nissan’ın hedefinde hangi şirketler var?